Sulina

 Sulina

 (Solina - Sunne - Selina )

    Tablou de Valeriu Pantazi


Locație:

    Orașul Sulina, despre el este povestea noastră de astăzi. Noi am ajuns să îl vizităm în niște zile răcoroase din semptembrie 2021. Am găsit un orășel vesel cu aer retro, cu oameni primitori dornici să iți povestească din istoria și tradițiile locului.
    Să începem în primul rând cu locația. Sulina e un pământ ”nou” unde se poate ajunge doar pe calea apelor, respectiv pe mare sau pe brațul fluviului Dunărea, Sulina. Calea aleasă de noi a fost să luăm o șalupă rapidă de la portul din orașul Tulcea. În Tulcea aveți două porturi, cel clasic din centru, și portul Tulcea Aval, ales de noi, care e mai puțin aglomerat și dispune de loc de parcare păzit, cât timp ești plecat. 
    Ca mijloc de transport sunt mai multe variante. Cine are timp mai mult poate alege biletul la vapoarele Navrom, care fac cam 4 ore mergând leneș pe fluviu și astfel aveți timp să admirați brațul Sulina.     Cum noi nu aveam decât 2 zile la dispoziție, am ales un mijloc de transport mai rapid. Firma Sulina Trans care face transport regulat între Tulcea și Sulina cu niște șalupe rapide. Prețul este 70 de lei/persoană și se ajunge cam într-o oră și jumătate. Telefon de contact : 0748.369.173. Debarcarea se face în portul Sulina care este chiar pe faleza orașului, astfel că se ia contact imediat cu zona de promenadă a orașului.
 


Scurt istoric:

    - Prima atestare documentară datează din anul 950 în lucrarea lui Constantin Porfirogenetul denumită ”De Administrando Imperio”, unde localitatea este amintită drept Solina.
    - Prima localizare istorică datează din 1327 în hărțile medievale ale lui Pietro Visconti.
    - Istoriile privind tracii și cimerienii nu sunt credibile, deoarece acest pamânt nou nu exista în acele timpuri.
    - Prin secolul XVIII se construiește primul far și primele clădiri administrative sub imblodul comandanților de nave, care aveau nevoie de orientare în acest tărâm schimbător.
    - În jurul anului 1820 înflorește activitatea de piraterie în zonă a vaselor aflate la ancoră sau în dificultatea de a intra în port.
    - După anul 1840 urmează perioada de glorie a orașului, la Convenția de la Sannkt Petersburg , o convenție ruso-austriacă, Sulina este declarat port fluvio-maritim independent.
    - După războiul din Crimeia, la Vonvenția de la Paris din 1856 se pun bazele unei organizații care va asigura navigația pe Dunăre până la portul Brăila. Această organizație se va numi Comisia Europeană a Dunării și va avea timp de 82 de ani sediul în Sulina. Din această comisie făceau parte Rusia, Turcia, Austria, Franța, Anglia, Prusia, Sardinia.
   - Anii ce urmează sunt înfloritori pentru Sulina, devine port independent, este trasă prima linie telegrafică cu orașul Galați, iar în 1897 este construită uzina și turnul de apă, care funcționează și în prezent. Această uzină de apă are o istorie aparte, ea fiind construită pe cheltuiala reginei Olandei care a vizitat orașul și a donat aceste fonduri.
    - În anul 1939 orașul își pierde statutul de independență în urma reducerii prerogativelor Comisiei Europene a Dunării și revine României.
    - În zile lui de glorie orașul număra peste 8700 de suflete, fiind un oraș cu adecvărat cosmopolit, fiind populat de români, turci, greci, armeni, rusi și italieni în egală măsură. Ca și comparație, orașul acum numără în jur de 3600 de suflete.
    - Gloria orașului Sulina încetează în trista zi de 25 august 1945, când este bombardat de sovietici și este distrus în proporție de 80%.
    - In primul război mondial orașul a servit ca bază pentru crucișătorul român Elisabeta care a menținut libere căile Dunării.
      - Există în zonă și legenda submarinului german UC - 15 care a dispărut în lupta cu torpilorul român Smeul în anul 1916.

În timpul Primului Război Mondial, orașul a servit ca bază pentru crucișătorul român Elisabeta, ale cărui acțiuni au menținut gurile Dunării sub controlul românesc pe tot parcursul războiului.
Citeşte întreaga ştire: Locuri de vizitat în Sulina, Tulcea. De ce merită să vizitezi orașul din Dobrogea

În timpul Primului Război Mondial, orașul a servit ca bază pentru crucișătorul român Elisabeta, ale cărui acțiuni au menținut gurile Dunării sub controlul românesc pe tot parcursul războiului.
Citeşte întreaga ştire: Locuri de vizitat în Sulina, Tulcea. De ce merită să vizitezi orașul din Dobrogea

În timpul Primului Război Mondial, orașul a servit ca bază pentru crucișătorul român Elisabeta, ale cărui acțiuni au menținut gurile Dunării sub controlul românesc pe tot parcursul războiului.
Citeşte întreaga ştire: Locuri de vizitat în Sulina, Tulcea. De ce merită să vizitezi orașul din Dobrogea

 
10 motive pentru care să vizitezi Sulina:
 
     1.Faleza orașului - Iei contact cu ea prima dată când intri în oraș. E întinsă pe circa 3 kilometrii dealungul Dunării, are câteva restaurante bune cu specific pescăresc. Vapoare de tot felul ancorate în port și bărcile localnicilor. În capătul din dreapta este uzina de apă construită de regina Olandei, iar în capătul din stânga este Clădirea Comisiei Europene a Dunării. Tot pe faleză veți întâlni și casa celebrului Jean Bart, în fapt un căpitan al portului pe numele lui Eugeniu P. Botez care în scrierile lui denumea orașul Europolis.
 



 

 




 
    2.Farurile orașului. Există 3, unul în oraș , Str.2 Nr.15, care este și muzeu, unde chiar Comisia Europeană a Dunării avea un birou pentru membrii săi, iar Jean Bart avea un cabinet de lucru, unul în largul unui golf din fața orașului pe malul stâng al Dunării, unde se poate ajunge cu o barcă. Acesta semnaliza navigatorilor vărsarea fluviului în Marea Neagră, la acea vreme aceea fiind intrarea în oraș dinspre mare. Și farul pe digul de nord al orașului.

 









    3.Bisericile orașului care au o istorie aparte și ne arată dacă mai era nevoie, caracterul cosmopolit al orașului:
  • Biserica Sfântul Alexandru și Sfântul Nicolae începută în anul 1882 și reconstruită la măreția de acum cu ajutorul casei regale în anul 1910. Ea se găsește pe strada 1 nr.200, în fapt chiar pe faleză și este o construcție impunătoare în stilul clasic neoromânesc. Un aspect interesant este faptul că tabla de cupru ce acoperă biserică este adusă de la Londra.
 





  • Biserica romano-catolică Sfântul Nicolae, care se remarcă prin clopotnița cu 3 clopote la vedere. Aici a slujit superiorul iezuiților din România până la arestarea sa de către comuniști în anul 1949. Construcția se remarcă prin stilul italian arhitectonic, fiind rezultatul efortului financiar al italienilor care locuiau aici. În interior se remarcă 14 picturi ce reprezintă ”Drumul Crucii”.




  • Biserica Grecească Sfântul Nicolae, construcția începe în anul 1866 de către grecii din oraş, cu firman de la sultanul Abdul Azis. Biserica este finalizată un an mai târziu, cum o mărturiseşte placa de marmură de pe frontispiciul intrării. După al Doilea Război Mondial, majoritatea membrilor ai comunităţii greceşti au emigrat în țara de origine, din cauza regimului comunist de inspirație sovietică. Datorită acestor motive, biserica a fost donată românilor în jurul anilor 70, cum s-a întâmplat și cu alte locașe de cult din Dobrogea. Aici există o faimoasă icoană „Myrtidiotissa“,  acoperită de turci, care se spune că se temeau de ea. Ea are o istorie aparte, fiind descoperită de un păstor într-un arbore de mir în insula grecească Kitera.

  • Biserica Ortodoxă Sfântul Nicolae, cunoscută un timp ca și catedrală, construtită în anul 1866 și renovată în anul 1923 și anul 1956.




  • Biserica de rit vechi Sfinții Petru și Pavel. O biserică mai nouă construită între anii 1991 - 1995 cu ajutorul enoriașilor ruși - lipoveni.
 
 
    Dacă vă întrebați de ce multe din aceste locașe de cult poartă hramul Sfântului Nicolae, vă spun că el este patronul marinarilor și pescarilor și îi ferește de furtuni.

    4.Palatul Comisiei Europene a Dunării, a fost sediul Comisiei Europene a Dunării care a funcționat în Sulina timp de 82 de ani. Clădirea a fost refăcută în urma bombardamentului german din Primul Război Mondial pentru ca în Al Doilea Război Mondial să fie sediul Comandamentului Militar German între anii 1941 - 1944.








    5.Plimbările pe traseele turistice din Deltă. Eu recomand traseul denumit în zonă ”13” sau ”14”, ce cuprinde următoarele repere : Sulina - Canalul Bursuca - Lacul Roșu - Lacul Erenciuc - Satul Sfântul Gheorghe, unde puteți vizita plaja din sat și puteți lua o masă cu pește foarte bună , - Canalul Cordon Litoral - Golful Sulina cu Farul. 




























    6.Plaja din Sulina. A primit certificarea ”Quality Coast Award”. Are un nisip fin, e o plajă amenajată doar parțial la capătul drumului de acces, restul fiind sălbatică și poate fi o alternativă la mult prea aglomerata plajă de la Vama Veche.





 

    7. Cimitirul Cosmopolit. Un loc care reflectă pe deplin istoria, caracterul multicultural al orașului precum și trecutul glorios al orașului. O invitație să vizitezi un cimitir poate suna ciudat pentru unii, dar acesta este un cimitir viu așa cum îl numea Petre Covacef în cartea lui. Veți găsi monumente funerare ale înalților funcționari europeni, prințese și prinți greci, marinari britanici, comandanți de nave, un pirat și ale credincioșilor musulmani. 
























































    8. Mâncarea. Pentru gurmanzi și iubitorii de preparate de pește, locul este o adevărată comoară. Se găsesc câteva locuri unde poți mânca foarte bine, adevărate comori culinare. Puteți încerca și niște bucătării tradiționale, ale localnicilor, dacă le dibuiți.

 

 

    9.Arhitectura orașului care este deosebită și încă are clădiri cu farmecul secului XVIII - XIX.




















 

    10.Uzina și turnul de apă construite în 1897 care funcționează și în prezent. Această uzină de apă are o istorie aparte, ea fiind construită pe cheltuiala reginei Olandei, care a vizitat orașul și a donat aceste fonduri.


 

    Impresie personală:  

    Orașul are o istorie fabuloasă și multe de spus, dar pare învins de timp. Multe clădiri vechi, cu potențial turistic abandonate. Ruinele fabricilor comuniste de conserve în paragină, clădiri noi cum ar fi hotelul Sulina abandonate și în sechestru datorită retrocedărilor dubioase. 

    Pare însă că orașul capătă totuși o nouă viață prin inițiativa localnicilor, care și-au deschis mici pensiuni și încearcă să ducă istoria și farmecul orașului peste timp și timpuri.

Recomandări turistice:

- Mijloc de transport către și dintre Tulcea: Sulina Trans, tel. contact :  0748.369.173.

- Mâncare

Localul East - Land (Sulina) situat chiar pe faleză, aproape de locul de debarcare, având un meniu de pește foarte bun. Prețuri cam piperate, dar cumva se merită. Rezervare la tel.:0240 543 234.

 
Restaurant Delta Marina din Sfântul Gheoghe situată chiar în port:
 

- Cazare : Casa Dragon - Sulina. O găsiți și pe booking, pe facebook, etc. Condiții decente de cazare, mobilier nou, curățenie. Proprietarul are și barcă, vă poate plimba contra cost prin Deltă după programul vostru. Tel de contact :  0741.100.291

 

 Bonus: câteva poze din satul de pescari Sfântul Gheorghe - San Giorgio - Kidrilis, sat ce a luat naștere ca urmare a așezării acolo a refugiaților ruși ce au fugit din calea armatei Ecaterinei cea Mare a Rusiei.


























Comentarii